De verschillende stappen om je bestelwagen, busje, vrachtwagen om te bouwen tot een ingericht camper
In deze handleiding geven we je tips om zelf je bestelwagen/busje om te bouwen tot een ingericht camper.
Wat zijn de verschillende stappen om je busje in te richten?
Om verrassingen te vermijden, moet alles van tevoren goed doordacht worden. Ik raad aan om plannen te maken en alle tips die je hebt gelezen te verzamelen.
Ik adviseer om alles geleidelijk aan te kopen, omdat de plannen soms onderweg veranderen, dat is ook de vanlife!
Er zijn 6 stappen om je bestelwagen om te bouwen tot een camper:
- De latten leggen om het niveau te bepalen
- De isolatie over de gehele carrosserie van de bestelwagen verdelen
- De elektriciteit door de gehele camper trekken
- De wanden bekleden met een houten kit
- Afwerking van de bekleding
- Een inrichtingskit voor bestelwagens/busjes installeren
Er zullen veel foto’s in deze handleiding staan, omdat beelden soms duidelijker zijn dan mooie woorden.
We zullen ons richten op het volledig bekleden van het voertuig. De isolatie zal worden uitgevoerd met Armaflex.
Na verschillende geprobeerd te hebben, is dit niet de isolatie die ik voor een bestelwagen aanbeveel. Ik leg uit hier waarom isolatie met gespoten kurk eenvoudiger, effectiever is, en gecombineerd kan worden met Armaflex voor wie de kou wil tegengaan.
Hoe plaats je de latten in je bestelwagen?
Voordat ik de volledige bekleding installeerde, wilde ik de wanden nivelleren om esthetische redenen.
Het nadeel is dat je ruimte verliest, iets waar je rekening mee moet houden in voertuigen van gemiddeld formaat.
De latten moeten worden geplaatst zodat je de houten wanden gemakkelijk kunt bevestigen.
Je kunt ze lijmen met Sikaflex op de wanden van de bestelwagen, en ze schroeven wanneer je op een versterking van de bestelwagen zit.
Voor het lijmen:
Druk goed op de lat zodat de lijm gelijkmatig wordt verdeeld. De hechting is snel.
Voor het schroeven:
Maak duidelijk onderscheid tussen de versterkingen van het voertuig en de buitenplaat. Je kunt de latten bevestigen met zelfborende schroeven. Als voorzorgsmaatregel heb ik een gaatje voorgeboord en wat "stop-roest" toegevoegd voordat ik de latten schroefde.
Hoe verdeel je de isolatie over de carrosserie van je busje?
Hoewel we tegenwoordig gespoten kurk aanbevelen, als je Armaflex wilt gebruiken (wat een bepaald budget vergt) om het hele voertuig te bedekken, raad ik twee producten aan:
- De zelfklevende Armaflex AF van 19 mm, ik leg hier uit waarom je AF (Microban-technologie) zou moeten gebruiken.
- Armaflex tape van 3 mm voor de naden tussen twee stukken van 19 mm Armaflex en voor de moeilijk te maken afwerkingen in 19 mm.
Om je nieuwe huis in Armaflex te isoleren, is het vrij eenvoudig, na het meten van de afmetingen van je busje, snijd je stukken Armaflex met een snijmes of schaar:
Bevestig het daarna (een kant van het Armaflex is zelfklevend) direct op de carrosserie van de bestelwagen:
De Armaflex tape maakt het mogelijk de randen van de wanden van het voertuig af te werken of twee blokken Armaflex te verbinden wanneer de carrosserie vereist dat het in twee delen wordt gedaan. Dit voorkomt koudebruggen:
Hieronder vind je een fotogalerij die stap voor stap laat zien hoe ik mijn busje heb geïsoleerd met Armaflex:
Hoe trek je elektriciteit door een compleet ingericht van?
Wanneer je het hebt over de elektrische installatie in een busje, moet je voorzichtig zijn en ervoor zorgen dat je de veiligheidsvoorschriften volgt.
Afhankelijk van je profiel, raad ik drie opties aan:
- Onze oplossing van draagbare batterij als je je elektrische installatie op elk moment wilt verwijderen. Of als je je batterij buiten je busje wilt gebruiken, bijvoorbeeld om een luidspreker of telefoon op te laden bij een meer.
- Als je geen kennis hebt van elektriciteit en niet veel tijd wilt besteden aan dit onderdeel, lijkt het me het beste om een automonteur in te schakelen.
- Als je enige kennis hebt of wilt leren, kun je alle kabels van de hoofdaccu naar de hulpaccu trekken, en alle kabels van de hulpaccu naar de accessoires van de vrachtwagen. Vervolgens hoef je alleen maar naar je automonteur te gaan om de kabels te laten bevestigen en je installatie te laten controleren voordat je alles aansluit. Dit bespaart hem tijd en jou geld.
Ik heb de installatie geoptimaliseerd om elk risico te vermijden (wie het meeste kan, kan het minste), door kabel van 25 mm² te gebruiken met 100A zekeringen en een scheidingskoppeling om de twee accu's te verbinden.
Voor mijn accessoires heb ik meestal kabel van 3 mm² gebruikt, omdat mijn energie-intensiefste accessoire, mijn compressiekoelkast, slechts 1 Ah verbruikt tijdens pieken in het verbruik, wat erg laag is.
Het is belangrijk om te overwegen energiezuinige accessoires te gebruiken als je het vanlife-leven wilt ervaren.
Bijvoorbeeld, ik ben altijd verbaasd om stopcontacten van 230V in een busje te zien.
Voor apparatuur raad ik aan:
- Geef de voorkeur aan een compressiekoelkast (duurder in aanschaf, maar deze technologie is ongeëvenaard) in plaats van een thermo-elektrische koelkast. Ik leg hier uit waarom.
- Geef de voorkeur aan goede isolatie, en indien nodig een Webasto-verwarming, in plaats van een elektrische verwarming in het busje die het Joule-effect gebruikt, wat helaas energieverlies veroorzaakt en dus veel stroom verbruikt.
- Geef de voorkeur aan een 12V adapter (sigarettenaansteker) naar 19V DC om je laptop op te laden. Waarom zou je je laptopoplader gebruiken die 230V wisselstroom omzet in 19V gelijkstroom? Je komt uiteindelijk terecht in een keten waarbij 12V gelijkstroom wordt omgezet naar 230V wisselstroom en daarna weer naar 19V gelijkstroom. Dit is energieverspilling en elke Ah telt als je vanlife ervaart.
Dit elektrische schema, basis, is geschikt voor de meeste vanlife situaties:
Voor de verbinding tussen de hoofdaccu en de hulpaccu kun je via het dashboard gaan of via de buitenkant. Bij de stoeprand van de zijdeur van het busje is er vaak een doorvoer. Dat is wat ik hier heb gedaan, door al mijn kabels in een plastic buis te stoppen.
Hoe bekleed je de wanden met een houten kit?
We moeten nu alleen de wanden van ons bestelwagen bekleden om het om te toveren tot een ingericht camper.
Hiervoor raad ik 3 mm populieren multiplex aan. Het doel is om de wanden te bedekken voor esthetische redenen, we zoeken dus geen zwaar materiaal, noch te dik omdat we de panelen moeten buigen om de rondingen van het voertuig (raam, deur, wielkast etc...) te bedekken.
Om de multiplex panelen op de juiste afmetingen van je busje te snijden, raad ik aan om vooraf kartonnen sjablonen te maken. Je verliest misschien wat tijd aan het begin, maar je voorkomt dat je een snede te veel maakt en alles opnieuw moet doen.
Voor het maken van meer afgeronde vormen, moet je het multiplex minstens een uur in water laten weken en het dan voorzichtig buigen om de gewenste kromming te verkrijgen. Laat het drogen op het sjabloon, het populieren multiplex zal nog sterker zijn zodra het droog is.
Tip: soms is het gemakkelijker om een stuk groter te buigen dan nodig is (om te voorkomen dat het breekt tijdens het buigen) en het pas na het drogen op de gewenste maat te snijden:
Hier is de fotogalerij voor deze stap van het bekleden van de wanden van de vrachtwagen:
Afwerking van de houten bekleding
Onze ingerichte bus is bijna klaar.
Zoals je kunt zien in de vorige galerij, moet je de naden tussen de verschillende multiplex delen opvullen.
Hiervoor zijn er twee opties, afhankelijk van de grootte van de ruimte die moet worden opgevuld.
- Als de ruimte kleiner is dan 2-3 mm, kun je houtvuller gebruiken. Evenzo kun je de schroefkoppen afdekken voor esthetische redenen en om koudebruggen te beperken (de kou kan van de carrosserie naar de schroefkoppen trekken).
- Als de ruimte te groot is, zoals in een ingerichte bus die in de loop van de tijd licht zal bewegen tijdens je avontuurlijke ritten, bestaat het risico dat er scheuren ontstaan op de verbindingen van de panelen. Gebruik dan acrylkit voor muren-ramen. Het voordeel van acrylkit is dat het kan worden geverfd voor een perfecte afwerking.
Hier is de galerij voor de afwerking van je ingerichte bus met het opvullen van gaten en acrylkit:
Vergeet niet om de gedroogde vuller glad te schuren voor een strak resultaat:
Hier is de galerij van het resultaat van een bestelwagen met voltooide houten bekleding en geschuurd:
Voor het bekleden van het plafond en de verlichting van de bus, heb ik plinten aan het plafond toegevoegd.
Het voordeel van de plinten is dat ze erg licht zijn (ze zijn hol van binnen), wat een voordeel is aangezien de latten op het dak zijn gelijmd. Ook maakt het het gemakkelijk om mijn elektrische draad door het holle gedeelte te trekken. Ik heb stukken van de latten aan de uiteinden toegevoegd en de gaten opgevuld met vuller om een resultaat te verkrijgen dat lijkt op massief houten latten.
Meer afbeeldingen van de plinten:
Het enige wat we nog moeten doen is de gehele bestelwagen en de plinten schilderen.
Vergeet niet om alle oppervlakken die je niet wilt schilderen goed af te dekken.
Tip: ik heb eerst een primer aangebracht voor een betere hechting van de verf.
Voor de meer bezorgde onder jullie, kun je semi-leer rondom de deuren en openingen toevoegen om ervoor te zorgen dat er geen water achter de panelen komt wanneer je de deuren opent terwijl het regent.
Je kunt het met een schaar snijden en het aan de carrosserie aan de ene kant lijmen, en aan de andere kant vastzetten met nietjes op de latten.
(Zoals je hebt begrepen, als je deze stap wilt uitvoeren, moet dit gebeuren voordat je de houten panelen vastzet)
Hoe installeer je een inrichtingskit in een bus?
Het moeilijkste is gedaan, we hoeven alleen nog de verschillende meubels van ons huis op wielen in te richten.
Hier is het resultaat van de lege bus:
Voor de inrichting van de bestelwagen zijn er twee opties.
Je kunt zelf een vaste inrichting maken van A tot Z (bed, keuken, meubels, enz…)
Voor mijn part wilde ik:
- Een modulaire oplossing met een klein budget die aan mijn gebruik kan worden aangepast (of ik alleen ben, met een partner, met een fiets, een motorfiets, enz…)
- Mijn bestelwagen tijdens de week gebruiken om te voorkomen dat ik twee voertuigen moet verzekeren, onderhouden, enz…
- Mijn inrichtingskit binnen 5 minuten kunnen verwijderen om mijn bus voor verhuizingen of naar de vuilstort te gebruiken, kortom, de functie van een bestelwagen behouden.
- Een compromis vinden voor mijn budget (tussen lage prijs en kwaliteit)
- Autonomie in energie, gas en water hebben, maar zonder dat dit een prioriteit is, omdat ik graag een stop maak op een camping om vanlife-fanaten te ontmoeten.
- Een groot, comfortabel bed hebben (wat het geval is met Combeing, omdat de keuken niet vast aan de binnenkant blijft, we benutten de beschikbare ruimte volledig). Het bedcomfort mag niet worden onderschat, daarom koos ik voor de HR35-optie voor de matrasdichtheid, wat wordt aanbevolen in campers.
- Ik heb ook een verwarming toegevoegd die we alleen in de winter of tijdens een reis naar Noorwegen gebruiken.
Ik heb ook drie jaar rondgereisd in Australië, waar ik zelf een bus en een 4x4 ombouwde. Deze ervaring in Australië stelt me in staat om verhuurde ingerichte campers te vergelijken, aangezien ik daar ook mee begon.
De kosten van de inrichting blijken net zo duur of zelfs duurder te zijn dan het door een professional laten doen, die je een gegarandeerd resultaat van ervaring biedt.
Daarom heb ik gekozen voor de inrichting van Combeing, die aan al mijn verwachtingen voldoet.
Ik heb een afspraak gemaakt en de kit in mijn eigen voertuig kunnen uitproberen om het resultaat te visualiseren.
Overtuigd, ben ik dezelfde dag vertrokken met mijn inrichtingskit.
Hier zijn de beelden van de afspraak van 1,5 uur:
En tot slot het uiteindelijke resultaat en enkele beelden van echte reisomstandigheden met nachten op de camping, maar ook in het wild kamperen:
De doucheoptie maakt het mogelijk om autonoom te zijn in water wanneer we wild kamperen.
Voor de keuken neemt een speciaal kubusje met een gasfles weinig ruimte in en kan het zelfs naar buiten worden gebracht wanneer we op de camping staan.
Vandaag, na klant te zijn geweest bij Combeing, ben ik zo enthousiast over het concept en de maatschappelijke en milieuvriendelijke waarden van het bedrijf dat ik me bij het bedrijf heb gevoegd. Ik hoop dat deze ervaring je zal helpen bij je busbouwproject, omdat ik weet dat we veel vragen hebben wanneer we geïnteresseerd raken in vanlife.
We hebben een team van gepassioneerden, en of je nu voor onze oplossing kiest of niet, we delen graag onze verschillende ervaringen met je, aarzel dus niet om contact met ons op te nemen, we staan voor je klaar.
Ik hoop dat al deze tips je helpen. Ik heb geprobeerd om de verschillende stappen voor het inrichten van je busje, ongeacht je budget, zo gedetailleerd mogelijk uit te leggen.
Veilige reis voor iedereen!
Transformeer uw bedrijfswagen in een camper in 5 minuten.
Combeing is de ideale oplossing voor eigenaren van bedrijfsvoertuigen, busjes en campers die hun voertuig tijdelijk en in enkele minuten een andere functie willen geven voor hun vrijetijdsbesteding.
Wat onze klanten zeggen...
Alain Martin
3 maand(en) geleden
Gastvrij, zeer professioneel en bekwaam team, zeer praktische, functionele en kwalitatieve uitrusting, goed gedaan, geweldig bedrijf, welverdiende sterren.
salmandra x.
4 maand(en) geleden
Ik had mijn kit in mijn winkelmandje gelegd. Ik stuurde een e-mail met een vraag, Mathieu belde me meteen en adviseerde me zelfs over een betere configuratie. Afspraak gemaakt 2 dagen na de installatie, met verwijdering van mijn scheidingswand. En ik werd zo goed ontvangen dat ik de keukenmodule heb toegevoegd. Een fijn, warm team. Ga er met je ogen dicht heen. Ik ga later terug om mijn isolatie te doen... Nogmaals bedankt... Sandra
Morane Barguillet
4 maand(en) geleden
We bestelden onze kit in september 2023 voor onze Opel Vivaro H1L2. We hebben hem sindsdien goed gebruikt en rendabel gemaakt. We ontvingen hem op een pallet en hadden hem zeer snel in huis. De installatie verliep soepel en eenvoudig, met verschillende lay-outopties. We hebben geen spijt van onze investering. De materialen zijn na anderhalf jaar weer als nieuw, je moet er alleen voorzichtig mee omgaan. Een aanrader ??
Joel Joel
7 maand(en) geleden
Welverdiende 5 sterren. Geweldig team Een simpele e-mail resulteerde in een aankoop. Ik voelde me overwogen, serieus genomen en in het middelpunt van de belangstelling. Eenmaal daar was Matthieu meer dan ongelooflijk. Echt bovenaan. Kon al mijn wensen bevredigen en vervullen. De familie bedankt je.
Hervé LOZES
10 maand(en) geleden
Een ingenieus en goed doordacht concept, kwaliteitsmateriaal en precisieproductie, met een attent team, ik raad het ten zeerste aan!
Laetitia Coudrai
10 maand(en) geleden
We hebben een paar maanden geleden een Combeing-kit gekocht voor onze VW T5-transporter en we zijn er zeer tevreden mee! De levering was gratis en snel. De klantenservice is van topklasse, of het nu gaat om informatie of reactievermogen. De kits kunnen worden aangepast aan uw type voertuig, maar ook aan uw gebruik, of het nu om de wegmodus, de nachtmodus of de dagmodus gaat (met tabel). Zeer goede prijs-kwaliteitverhouding. Wij raden het ten zeerste aan. En een grote dank aan Mathieu voor het sturen van hem lekkers!!
Laurent Gréco
11 maand(en) geleden
Een geweldig team, een product van hoge kwaliteit, een zeer concurrerende prijs. Wij hebben onze omgebouwde bestelwagen verkocht omdat onze jaarlijkse gebruikstijd zo'n dure investering niet rechtvaardigde. We hebben een bedrijfswagen gekocht die we naar onze wens hebben omgebouwd, met de mogelijkheid om de configuratie aan te passen aan onze behoeften, na het talrijke, zeer professionele advies dat we van COMBEING hebben ontvangen. Het team nam de tijd om ons te verwelkomen in het bedrijf en onze modules samen te stellen zodat we een indeling op maat kregen met alles wat nodig is om zelfstandig te wonen: gas, waterpunt, elektriciteit, toilet, zonnepaneel, douche... Kortom , alles wat nodig is om aangename momenten te beleven volgens onze wensen zonder dat ons voertuig moet worden goedgekeurd in VASP. Nogmaals bedankt aan het hele team voor hun welkom, hun beschikbaarheid en hun professionaliteit die het echt verdienen benadrukt te worden
Domie Palet
1 jaar geleden
Zeer tevreden over de modules, snelle levering, een supervriendelijk team, bedankt Mathieu voor zijn advies en zijn professionaliteit, top!!!! Wij raden zonder mate aan...
Johann Manassian
1 jaar geleden
Echt geweldig, het team is echt cool, de verkochte producten (sportkit voor VW T6 voor mij) zijn echt geweldig (maar daar twijfelde ik niet aan, ik had alles al gepland dankzij hun website, maar met hun advies heb ik een paar veranderingen die beter bij mij passen). Ik heb ook de gespoten kurkisolatie gedaan voordat ik mijn kit ophaalde, supereenvoudig en mooi resultaat. Ik raad het echt meer dan ooit aan. Bedankt en veel succes in uw nieuwe pand.
caroline faure
2 jaar geleden
Zonder aarzeling 5 sterren voor dit professionele bedrijf in de modulaire opzet van Vans en Vans. Speciale schreeuw naar Mathieu, die wist hoe hij moest luisteren en alle oplossingen voor mijn beperkingen vond, terwijl hij mijn budget respecteerde! Het team is geweldig, de vriendelijke sfeer! Ik raad het aan!!
Laurent FOUCHARD
2 jaar geleden
Ik was op zoek naar een bestelwagen die zo modulair mogelijk was en die gebruikt kon worden als dagelijks voertuig, bedrijfswagen of vrijetijdsvoertuig, en met de Combeing Full-kit vond ik precies wat ik zocht voor mijn L1H1-bestelwagen. Ik heb verschillende keren met Mathieu en Raphaël gesproken, hun oplettendheid, hun reactievermogen en hun beschikbaarheid, evenals hun advies en hun diensten, waren zeer waardevol om mij te begeleiden bij mijn keuzes... Kortom, zeer goed gemaakte kits, gemakkelijk en snel te plaatsen op zijn plaats, evenals een geweldig team, kan ik dit vriendelijke bedrijf ten zeerste aanbevelen...
Stephane Picard
2 jaar geleden
We maakten een afspraak, Mathieu verwelkomde ons hartelijk en leidde ons rond in de werkplaats, daarna gingen we naar het gebied van keuze om samen te vatten en de prijsopgave te maken. Wij beschikken over alle nodige technische uitleg, advies en feedback. De jongen is oprecht en super professioneel. Onze keuze is gevalideerd en het helpt ons gedurende de tijd die nodig is om de modules op te zetten. Nogmaals, veel advies en tips, dankzij hem. Op papier vond ik het idee ronduit briljant, maar in de bus is het nog leuker, de mogelijkheden zijn eindeloos, de kwaliteit is top, alles is tot in het kleinste detail doordacht. Uiteindelijk bevestigt het dat we met mijn 1m70 probleemloos aan de overkant kunnen slapen en dus de tafel 's nachts op zijn plek kunnen houden. Conclusie: we zijn boven verwachting tevreden. Bedankt COMBEING, bedankt aan de briljante uitvinder en bedankt Mathieu voor je advies
Onze sterke punten & waarden
Geen VASP-homologatie nodig
Verzending binnen 48 uur
Kom en ga met uw kit
Lokale en ambachtelijke productie
Laag ecologisch impact
Professionele integratie (ESAT)
Oneindige combinaties naar wens
Onze kits passen zich aan elk type bestelwagen aan. Combeing kiest de juiste vloeren voor uw bestelwagen, u hoeft alleen maar de boxen naar wens op deze vloer te verplaatsen. In enkele seconden schakelt u van een configuratie met een tafel en zitplaatsen naar een groot bed dat de volledige binnenruimte van het voertuig bedekt.